Sociale medier

Hver eneste dag bliver der i verden givet over 72 millioner likes på Facebook, uploaded 55 millioner billeder til Instagram og skrevet over 500 millioner tweets på Twitter. Derfor kan du komme til at så rigtig stærkt med din virksomhed, hvis du udnytter det potentiale der ligger i de sociale medier.

Sammenlagt udgør Facebook, Instagram og Twitter 77% af danskernes daglige brug af sociale medier. Med en målrettet annoncering og tilstedeværelse, kan du bruge den stærkeste form for markedsføring – nemlig anbefalinger imellem venner.

Danskere bruger sociale medier dagligt.

Alle er med

Det er ikke kun de unge der bruger de sociale medier – det gør alle.

94%

16-24 år

94% Complete

88%

25-34 år

88% Complete

65%

45-54 år

65% Complete

53%

55-64 år

53% Complete

34%

65-74 år

34% Complete

19%

75-84 år

19% Complete

Bliv social allerede i dag

Næsten hver anden (49%) danske virksomhed anvender de sociale medier. Med de sociale medier kan du opbygge en relation og loyalitet til dine kunder. De sociale medier kan bruges til at nå ud til nye kunder eller skabe større kundeloyalitet og kundepleje for allerede eksisterende kunder.

Facebook

 

Fordele

  • Den (endnu) mest benyttede sociale platform i Danmark
  • Folk forventer man er til stede på platformen
  • Velegnet til B2C kommunikation
  • Meget information tilgængeligt om brugerne
  • Gode betingelser for interaktion og debat
  • Muligt at målrette kommunikation gennem sponserede indlæg

Ulemper

  • Faldende organisk reach
  • Kræver høj monitorering
  • Optimal synlighed, kræver et budget

Facebook er blevet det største sociale medie som danskerne anvender. Derfor er der også opstået en forventning om, at du er til stede på mediet. Alene af den grund bør man overveje at lave en Facebook-side. Derudover bliver Facebook i høj grad brugt som “søgemaskine” og tilbyder et stort udvalg af annonce muligheder, som kan målrettes, ud fra en bred information Facebook indsamler om sine brugere.

Facebook har også værktøjer som Facebook Insights (analysemulighed) og Facebook Reactions, som giver dig mulighed for som bruger ikke blot at give et “like”, men også en smiley, love osv.

Instagram

 

Fordele

  • Visuelt flot
  • Højt engagement
  • God til storytelling via billeder og video
  • Hastigt voksende platform
  • Ingen marketing restriktioner (endnu).

Ulemper

  • En flot visuel tilstedeværelse kræver en del ressourcer
  • Der sker ingen umiddelbar spredning, når der likes og kommenteres
  • Besværligt at linke
  • Kommercielt umodent i DK.

Instagram er et hastigt voksende medie, som giver god mulighed for at nå dine målgrupper. Instagram er dog begrænset i brugerinteraktion til kommentarer og likes. Instagram er et visuelt medie med billeder og vidoer, vilket gør det til et yderst effektivt medie til at vise hvad der f.eks. sker “behind the scenes”. Instagram ejes i dag af Facebook, hvilket interaktionen mellem de to medier effektivt. Undersøgelser viser at billeder postet på Facebook gennem Instagram får et højere engagement end billeder postet direkte på Facebook.

Instagram kræver dog ressourcer for at opnå en god tilstedeværelse – ressourcerne er i dette tilfælde tid. Det er svært at sprede indhold på Instagram, da muligheden for at dele opslag ikke findes og spredningen ikke sker automatisk.

Twitter

 

Fordele 

  • Mange influencers
  • Alle kan følge alle (og alle kan svare alle)
  • Kommunikationen foregår i realtid
  • Nemt at starte og deltage i diskussioner
  • Meget få restriktioner

Ulemper

  • Ressourcekrævende
  • Lav benyttelse i Danmark
  • Kræver at man kender “twitter sproget”
  • Annoncering ikke så anvendt i Danmark

Twitter er nemt og enkelt at komme igang med at bruge. Alle kan let starte og deltage i en diskussion, følge events, kampagner osv. Grundstenen på Twitter er hashtags (#) som udgør ens søgeord på kampagner, events og diskussioner. Da Twitters form er 140 tegn pr. opslag og da interaktionen på Twitter foregår i realtid er det helt OK at lave flere posts end på f.eks. Facebook.

Twitter er klart det største sociale medie, hvis man ser på verdensplan. Det giver en god mulighed for interaktion med internationale brugere. Twitter bruges også oftere til at følge begivenheder, brands og medier, hvilket er et godt udgangspunkt for danske virksomheder.

Twitter handler om at være “på”, kommunikere i korte sætninger og en del ressourcer. Der skal en del tweets til, så dine følgere ikke mister dine tweets i mængden, da alle tweets vises i kronologisk rækkefølge på dine følgers news feed.